Gedurende het zeilseizoen worden maandelijks op zondag onderlinge zeilwedstrijden georganiseerd. Alle zeilers kunnen hier aan meedoen. Met eigen boten, maar ook met verenigingsboten.
Wedstrijddagen voor 2024 zijn:
Door weersomstandigheden kunnen alternative data voorgesteld worden. Bij twijfel wordt tijdens het palaver om 12 uur bepaald of een wedstrijd doorgaat.
Vada heeft een actieve zeilvereniging waarbij regelmatig onderlinge wedstrijden op de Rijn gevaren worden. Er wordt onder SW nummer gevaren (zie puntentelling). Het schema voor 'de onderlinge' is dit jaar: om 12 uur palaver op de haven, eerste start om 13 uur. Op elke dag 2 of 3 wedstrijden kort na elkaar. De wedstijden duren tot ongeveer tot 15 à 16 u, daarna uitslagen in het clubhuis of op het terras. Alle zeilers zijn welkom, met open boot, kajuitzeiljacht, of verenigingsboot. Je vaart voor eigen risico, de organisatie of VADA zijn nergens voor aansprakelijk. Meedoen betekent dat je daarmee accoord gaat. Door weersomstandigheden kunnen alternative data voorgesteld worden. Bij twijfel wordt tijdens het palaver om 12 uur bepaald of een wedstrijd doorgaat.
De start is doorgaans voor de haven op de Rijn tussen twee bakens. Afhankelijk van de windrichting worden vaak de volgende banen gevaren:
De gezeilde tijden worden gecorrigeerd met de SW handicapcijfers. Daarvoor gebruiken we bijgestelde SW’s: wie (op gecorrigeerde tijd) vorig jaar vaak voorin eindigde, krijgt een iets lagere SW, en andersom.
Behalve een uitslag per wedstrijd houden we ook een seizoensklassement bij. De winnaar van een wedstrijd krijgt evenveel punten als er starters van die wedstrijd waren, maar maximaal 10. Nr 2 krijgt 1 punt minder, etc. Nr 10 en hoger krijgen 1 punt.
DNF (did not finish) of DNS (did not start) krijgt 0 punten. Voor het klassement telt altijd ongeveer 70% van het totaal aantal gevaren wedstrijden mee. Heb je vaker meegedaan dan kun je je slechtste resultaten aftrekken.
Rijnzeilen kent vele facetten. Vooropgesteld is het vaak laveren. De Rijn is niet breed, heeft kribben en tussen de kribben is het voor de meeste zwaard/kiel boten te ondiep. Door krommingen in de Rijn veranderd de windhoed gedurende de wedstrijdbaan. Bomen, gebouwen, de Wageningse Berg en de Grebbeberg kunnen luwtes veroorzaken. Er is beroepsvaart (in het weekeind een stuk minder) en stroming.